فقط منو خدا
فقط منو خدا
عاشق دلشکسته
نوشته شده در تاريخ 5 / 12 / 1391برچسب:, توسط لیلا طاهری نژاد |

  ب)نماز شپر دفاعی در مقابل گناه:

این واقعیت که آدمی، موجود آسیب پذیر بوده و خطر آسیب های اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی او را همچنان تهدید می کند، مطلبی انکار ناپذیر است. بویژه در عصر خاضر که تقابل فرهنگ ها و اندیشه ها در مواردی به نوعی تهاجم فرهنگی غرب علیه اسلام مبدل گردیده است. این مسأله از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. ماهیت تهاجم فرهنگی، تقریباً بر همگان روشن است. اما شاید مکانیزم های اصلی و راهکار های مقابله با آن، به این مقدار روشن نباشد.

نماز یکی از موثرترین شیوه های مقابله با آسیب های اخلاقی است. نماز از جهات شناختی و نیز عاطفی، همچون سپر دفاعی نیرومندی عمل می نماید. از یک سو، نمازگزار با درک رابطه خویش با خدا از نسبت و رابطه موجودی بی نهایت کوچک با بزرگ آگاه شده و در محضر چنان بزرگی، به خود اجازه تخطی و جسارت به ساحت اقدس او را نمی دهد و به عبارت دیگر گناه نمی کند، زیرا گناه به معنای شکست حدود و حریم الهی و از جهت دیگر، چون خود را از همه ابعاد نیازمند به خداوند می بیند و او را «فعال ما یشاء» می داند سعی دارد تا رابطه خویش با خدا را با ارتکاب گناه از بین نبرد زیرا بر اساس فطرت الهی اش درک می کند، هر علل خطاگونه ای که برای این رابطه اثر منفی بگذارد و آن را تهدید نماید در حقیقت مانند آن است که منشأ خیرات و برکات زندگی اش را مواجه با خطر جدی نموده باشد.

درهمین زمینه ،بیان حدیث ذیل از حضرت امام حسین (ع)مناسب به نظر میرسد: مردی به خضور سید شهیدان آمد و گفت: «من مردی گنه کارم و نیروی مقاومت در برابر گناه ندارم مرا موعظه کن.

امام حسین(ع) فرمود: 4 کار را انجام بده و هر چه میخواهی گناه کن:

1- روزی خدا را نخور و هر چه می خواهی گناه کن.

2- به جایی برو که خدا تو را نبیند و آنچه خواهی گناه کن.

3- هر گاه فرشته مرگ نزد تو آمد تا روحت را قبض کند، او را از خود بران و آنچه خواهی گناه کن.

4- هنگامیکه مالک دوزخ، تو را روانه ی دوزخ کرده، از رفتن به دوزخ سرپیچی کن و آنچه خواهی گناه کن.(محمدی اشتهاری، محمد، گفتار دلنشین چهارده معصوم(علیه السلام))»

در حقیقت نماز، همچون سپری است که نه تنها نمازگزار را از لغزش ها و گناهکاران در دنیا علاوه بر آن، او را عذاب های اخروی، مصون می دارد. در باب چگونگی حفاظت دنیوی، حدیث زیر را ارائه می شود. «از امام پنجم (ع) روایت شده است که فرمودند: وقتی نمازگزار به نماز ایستاد، فرشتگان آسمان او را در بر می گیرند و او در میان صفوف فرشتگان می باشد.»

چگونه است که همه فرشتگان مأمور حفظ انسان اند؟ از چه چیز؟ از وسوسه ها، از  هیچ راهی که حواس نمازگزار را به خود متوجه نکند، چون شیطان در کمین است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: